söndag 19 december 2010

Tid för operation

Jag har fått en tid för hjärtoperation! Inläggning sker den 19/1 -11 och jag opereras den 20/1 -11. Nervöst, men på ett sätt efterlängtat, då mitt liv för närvarande enbart består av jobb och sömn... Det KAN vara en fördel att även orka städa samt ha ett socialt liv. ;)

Vad som kommer att ske är ett byte av min aortaklaff, eftersom jag för närvarande har insufficiens och en liten stenos. Dessutom är själva truncuskärlet (som används som aorta) förslappat/utvidgat, så de kommer att skära loss nedre delen av det och ersätta det med ett Gore-Tex-rör. Tydligen är denna förslappning en vanlig komplikation när det gäller mitt hjärtfel, och det är inte några större risker förenade med en sådan korrektion.

Jag vet ännu inte om det blir en mekanisk eller en biologisk klaff; de rekommenderar en mekanisk eftersom en sådan har livslång hållbarhet, men det kan bli problem vid graviditeter p.g.a. Warfarinbehandling. Min kardiolog förklarade för mig att det är risk för fosterskador (deformiteter av fostrets näsa, och/eller hjärnblödning) om modern äter Waran. Dock beror det lite på hur hög dos man har ordinerats.
Om man byter från Warfarin till Heparin under graviditeten, är det istället ca. 10% risk för proppbildning i moderns hjärna/hjärta. Pest eller kolera?

Til syvende og sidst är det jag själv som får komma med önskemål om klaffprotes, men de kan aldrig garantera någonting. Jag skall prata med kirurgen någon gång under inskrivningsdagen, och det är först då som jag kan få ett defintivt svar på vad det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar